131

Aukce: 
26.11.2016
Jméno autora: 
Adriena
Příjmení autora: 
Šimotová
Roky: 
(1926 Praha–2014 Praha)
Roky - EN: 
(1926–2014)
Název díla: 
Odcházení
Název díla - EN: 
Leaving

2010
pigment na kaligrafickém japonském papíře
183 x 96,5 cm
signováno a datováno dole uprostřed:
Adriena Šimotová 2010
Přiloženo potvrzení autenticity
Prof. PhDr. Tomáše Vlčka CSc.
Posouzeno Prof. PhDr. Jaromírem Zeminou a PhDr. Jiřím Machalickým.
Konzultováno s držitelem autorských práv Adrieny Šimotové p. Pavlem Brunclíkem.

Adriena Šimotová – malířka, grafička a sochařka. Výrazná představitelka generace šedesátých let. Se svým manželem, malířem Jiřím Johnem zakládali uměleckou skupinu UB 12. Rovněž členka uměleckého seskupení malířů skupiny G7. Její dílo zastoupeno v Tokiu, Washingtonu, Paříži, Stockholmu a mnoha českých státních a soukromých sbírkách. Adriena Šimotová patří již čtyři desetiletí ke klíčovým osobnostem české výtvarné kultury. Svébytnou Šimotovou již můžeme identifikovat pracemi z první poloviny let šedesátých, které korespondovaly s informelem a byly spjaty s tematizací existenciálních dramat a osobních mikrodramat. Její informel můžeme s nutnou mírou zjednodušení vnímat jako lyrickou abstrakci. Osamostatnění barevné hmoty nebo kresebného gesta v morfologické a barevné substilnosti vystupuje jako autonomní výtvarné poselství.
Takto pojímané možnosti lyrické abstrakce se pro autorku ukázaly jako dobré východisko.

2010
Dry powder pigment on calligraphy paper
Dimensions: 183 x 96.5 cm
Signed and dated lower centre “Adriena Šimotová 2010”

Confirmation of authenticity by Professor Tomas Vlcek attached.
Consulted with Professor Jaromir Zemina, Jiri Machalicky, PhD, and the owner of copyright Pavel Brunclik

Adriena Simotova began her career during the early 1960s. Her lyrical landscape motifs of that time were exchanged during the middle of the decade for a single major theme - the human figure conceived in its corporeality and spirituality. She became a member of UB 12, finding an affinity with the group through choice of theme and formal links; in a broader context she was allied to the New Figuration movement. Man became her inspiration for the following four decades - captured in the most banal activities; his clear-cut space, interaction with objects, unexpected moments when the human individual would muse over his own identity, and the relationship between the spiritual and the physical.

In order to capture these verbally almost inexpressible vital moments, she used a number of different media over the years - painting, textile collage, graphic art, drawing, frottage, mulage, installation and pigment drawing. In recent years her artistic testimony has reached the heights of thematic and material subtlety. Adriena Simotova has won numerous foreign and Czech awards. This exhibition is conceived along separate thematic lines which are characteristic of the artist`s periods of development. It focuses chiefly on her larger works on paper, paintings, sculpture and pigment drawing.