80

Aukce: 
26.11.2016
Jméno autora: 
Alén
Příjmení autora: 
Diviš
Roky: 
(1900 Blato u Poděbrad–1956 Praha)
Roky - EN: 
(1900–1956)
Název díla: 
Námořníci Noho a Hugo Tarpaulin (z povídky E. A. Poe: Král Mor)
Název díla - EN: 
Sailors Noho and Hugo Tarpaulin (written by E. A. Poe, “King Pest”)

uhel na papíře
59 x 45 cm
signatura nezjištěna (malíř většinu svých prací nesignoval)

Přiloženo potvrzení autenticity Prof. PhDr. Tomáše Vlčka CSc.
Přiložena expertiza uznávaného znalce díla autora Prof. PhDr. Jaromíra Zeminy, který mimo jiné uvádí:“ Kresba vznikla v první polovině padesátých let, kde se nejvíc zabýval fantastickými povídkami Edgara Allana Poea a nakonec biblí.
V těchto velkorysých, malířsky cítěných kresbách povznesl své umění šerosvitu a temnosvitu na nejvyšší vrchol a přiřadil se k nejvýznamnějším duchovně zaměřeným umělcům 20. století. Posuzovanou kresbou zobrazil hlavní aktéry Poeovy povídky Král Mor, velkého hubeného Nohu a malého zavalitého Huga Tarpaulina, a to s důrazem právě na tento kontrast“.

V roce 1926 Alén Diviš odjel do Paříže. Zde navštěvoval přednášky Františka Kupky a údajně studoval i na École des Beaux-Arts. Seznámil se zde se slavným obchodníkem Daniel-Henry Kahnweilerem, který o něm informoval Vincence Kramáře. V Paříži se stýkal s Bohuslavem Martinů, Josefem Šímou, Františkem Tichým, Toyen a Janem Zrzavým. Po dobrodružné cestě, od roku 1941 do roku 1947 žil a tvořil v New Yorku. Na jaře 1947 se vrátil do Prahy. Zde, po krátkém období, kdy se dočkal dvou výstav a jeho dílu se dostalo pozornosti, živořil a téměř bez prostředků zemřel na podzim roku 1956.

Charcoal on paper
Dimensions: 59 x 45 cm
Signature not found (artist commonly left out his signature)

Confirmation of authenticity by Professor Tomas Vlcek attached.
Expertise by Professor Jaromir Zemina attached.

Alen Divis was a Czech painter known for his melancholic art. In his early 20s, Divis became intensely focused on art, particularly on cubism. In the summer of 1926, he moved to Paris to devote himself fully to his art. In Paris, he attended lectures by Frantisek Kupka and explored Cubism, Expressionism, and Classicism. Upon France\'s entry into the Second World War, Divis and other members of the organization House of Czechoslovak Culture were arrested and charged with espionage. The reason for the arrests is unclear; perhaps their \"sympathies for communism\" caused suspicion .
In the early 1940s, Divis finally found asylum in New York where he continued his work until after the war. His art focused primarily on his time in prison, and used images of cell wall graffiti, dreams and dark hallucinations that came with isolation – a style which would later be termed Art Brut or Outsider Art.